توصیه‌های ترنس تائو
 لينك‌هاي مفيد
 
 اضطراب ریاضی
اضطراب ریاضی
بخش اول

 

معلم‌تان برگه امتحان رياضيات را جلويتان مي‌گذارد، خیس عرق می‌شوید. متوجه می‌شوید که قلبتان تند می‌تپد. به برگه نگاهی می‌اندازید، ناگاه در می‌یابید که روش‌های ریاضیاتی که چند روز پیش تمرین کرده‌اید، به خاطر نمی‌آورید. اول جمع‌ها را در یک محاسبه‌ی پیچیده انجام می‌دهید، یا ضرب‌ها؟ جدول ضرب برای ۹ چه بود؟ آها! بلدید. مطمئنید. درسته؟ ناگهان، شروع می‌کنیدبه شک بردن..به هر آنچه می‌دانید شک می‌برید.

 

اگر این مساله براتیان آشناست، پس دچار مشکل اضطراب هستید. یا شاید هم خیر. حتی پژوهشگرانی که روی چنین شرایطی کار می‌کنند برآنند که به شکل شگفت آوری تعریف اضطراب ریاضیات دشوار است. و حتی دقیق نمی‌توان گفت چند نفر از مردم دچار چنین مساله اس هستند. از این گذشته، به طور رسمی چیزی به نام اختلال ذهنی به شکلی که افسردگی یا شیزوفرنی تعریف می‌شود، تشخیص داده نشده.

 

 

 

 

برای درمان اضطراب ریاضی، پژوهشگران از پرسشنامه استفاده می‌کنند. در این پرسشنامه آمده: «وقتی تعدادی مساله‌ی تقسیم به شما داده می‌شود تا روی کاغذ حل کنید، چقدر مضطرب می‌شوید؟» برخی واکنش‌ بسیار هراس‌آور را انتخاب می‌کنند. دیگرانی  هم هستند که استرسی ندارند، حتی اگر بدانند نوابغ اعداد نیستند. پس میزان اضطراب یک طیف گسترده و نابرابر دارد. آن‌ها که میزان استرس زیادی در محاسبات عددی از خودشان نشان می‌دهند، در اصطلاح اضطراب ریاضی دارند. اینکه راه حل قطعی چه باشد، بستگی دارد پژوهشگران کجا خط اضطراب را بالا یا پایین در نظر بگیرند. 

 

در کُل، کسانی که به خاطر مهارت‌های ریاضی دچار اضطراب می‌شوند، وضعیت ریاضی‌شان در کلاس مطلوب نیست به حالی که آن‌ها که با بی تفاوتی نسبت به مساله ترس از ریاضی با آن روبرو می‌شوند، مشکلی هم ندارند. ولی همیشه هم این قاعده برقرار نیست. رُز وکوویچ می‌گوید:«فقط به این دلیل که اضطراب ریاضی دارید دلیل نمی‌شود همواره در ریاضیات بد باشید.» ایشان روانشناس آموزشی در دانشگاه مینه‌سوتا در مینیاپلیس است.

 

اضطراب ریاضی در تمام سنین تاثیر گذار است. می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت آموزشی دانش آموزان یا دانشجویان در کلاس‌ها شود و تمامی هم ندارد. در سرتاسر زندگی اتین نوع استرس می‌تواند در مهارت‌های بالا یا پروژه‌ها و حوزه های پژوهشی پیشرفته در محاسبات همچنان تاثیرگذار باشد. ولی خبر خوب آنکه این مساله مدیریت پذیر است. پژوهشگران راه‌هایی را پیدا می‌کنند که این استرس کم می‌شود. شاید حتی تا روی تعداد دوستانی که پیدا می‌کنند تاثیرگذار باشد. 

 

اضطراب ریاضی چیست؟

مردم اغلب این نوع اضطراب را به شکل یک مساله در دوره راهنمایی یا دبیرستان می‌دانند. ولی در سن ۱۲ سالگی بچه‌ها آمادگی بیشتری برای انواع اقسام تجربه‌ی بد در ریاضی دارند. پس ترس در کار با اعداد بسیار زودتر شروع می‌شود.  اضطراب ریاضی در سنین کم بروز می‌کند. درک این مشکل شبیه مساله مرغ و تخم مرغ است. آیا لضطراب ریاضی می‌تواند باعث کاهش کارایی یا مشکلات مهارتی منحر به استرس می‌شوند؟ 

 

 

 

 

وُکیکوویچ برآن است که این دو روی هم تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این اگر دانش کم ریاضیات تنها مشکل بود، کسب مهارت آن را حل می‌کرد. ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خیلی ساده کنار آمدن با اضطراب می‌تواند کارایی ریاضی را بالا ببرد. برآن است که اضطراب به تنهایی کارایی ریاضی را فارغ از مهارت شخص سرکوب می‌کند. بدین معنا که اضطراب می‌تواند با حافظه‌ی فعال مغز تداخل داشته باشد. این نوع حافظه اجازه می‌دهد که ذهن در بخش‌های متعددی اطلاعات را همزمان فعال نگه دارد. مارک اشکرافت، روانشناس داشنگاه نوادا در لاس وگاس، روی نقش اضطراب بر درک ریاضیات کار می‌کند (مردم چگونه به طور ذهنی ریاضیات را یاد می‌گیرند و به کار می‌برند). 

 

وی می‌گوید:«وقتی اضطراب ریاضی دارید، این اضطراب منابع حافظه‌ی فعال و در حال کار شما را درگیر می‌کند (گویی حافظه‌تان را می‌دزدد).» این دزدی حافظه آنقدرها هم بد نیست، این درحالی ست که اضطراب ریاضی می‌تواند آسیب هم بزند. یان لیونز، از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن، و سیان بیلاک از شیکاگو، ایلینویز، ۴ سال قبل زمانی که لیونز شاگرد بیلاک در شیکاگو بود، مطالعه‌ای روی مغز تعدادی داوطلب انجام دادند که تصور می‌کردند چنین مشکلی دارند. در کسانی که اضطراب ریاضی زیادی دارند، همین که قرار بود در حوزه‌ای از کارشان ریاضیات هم داشته باشد، با دردی در مغز همراه بود. به عبارت دیگرف این اضطراب آسیب می‌زند! جالب ایت که هیچ پاسخ مشابهی بین آدم‌هایی که واقعا کار ریاضیاتی انجام می‌دادند پیدا نکردند. 

 

چرا ریاضیات متفاوت است؟

بسیاری از مشکلات منحر به اضطراب می‌شوند. می‌تواند رفتن به یک شهر جدید باشد، روبرو شدن با یک آدم قُلدر باشد یا به یاد آوردن خطوطی روی صحنه در اجرای تاتر در حضور تماشاچیانی کاملا غریبه. ولی حتی بین موضوع‌های آکادمیک هم پژوهشگران برآنند که وقتی پای ریاضی به میان می‌آید اضطراب هم پیدایش می‌شود. از مردم نمی‌شنوید که بگویند اضطراب شیمی یا مطالعات اجتماعی داشته باشد. به همین ترتیب، گاهی مردم می‌گویند تقریباً به اندازه‌ی نشان افتخار در ریاضیات بد هستند. در عوض، کسی به اینکه کتابخوان بدی‌ست افتخار نمی‌کند.

 

شاید یک تفاوت در ذهنیت باشد. بسیاری از مردم معتقدند که توانایی‌های ریاضیاتی ثابت هستند. همان‌قدر که اهل ریاضی باشید، اهل ریاضی هم نیستید. مردم به مشکل با ریاضیات به شکل نشانی از اینکه برای آن ساخته نشده‌اند نگاه می‌کنند. تقریبا به آن ذهنیت ثابت (Fixed Mindset) مرتبط است. این باور برآن است که ریاضیات باید استعداد یک شخص باشد. این دیدگاه‌ها باعث شده مردم تصور کنند اگر در ریاضیات خوب نیستند، برایش ساخته نشده‌اند. بنابراین احتمالا رهایش کنند.

 

 

 

 

بسیاری از پژوهشگران فرض ذهنیت رشد (Growth Mindset) را بهتر می‌دانند. این ایده برآن است که با تلاش بیشتر در هر حوزه‌ای می‌توان کسب مهارت کرد. شخصی با  ذهنیت رشد شکست را فرصتی برای یادگیری می‌داند. شخصی با دیدگاه ذهنیت ثابت آن را تنزل می‌بیند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دانش پژوهان (دانشجو و دانش آموز) با ذهنیت رشد، بیشتر یاد می‌گیرد و نمرات بهتری دارد تا کسی که ذهنیت ثابتی دارد. یک روش تصور کردن چنین مواردی مقایسه ریاضی با موسیقی یا ورزش است. انتظار نداشته باشید که پشت پیانو بنشینید و به آن بتوانید سونات پیانوی بتوون بزنید. به همین ترتیب کسی هم انتظار ندارد در بسکتبال همان اول پرتاب سه امتیازی داشته باشد. به یقین برخی زودتر از دیگران به این مهم می‌رسند. ولی تمرین هرکسی را در پیانو یا بسکتبال بهتر می‌کند. و اگر موسیقیدان یا ورزشکار مشهوری هم نشدید، همچنان در سرتاسر عمرتان از مهارت‌تان لذت می‌برید. همین مساله برای ریاضی هم صدق می‌کند.

 

بخش دوم: چگونه اضطراب خود را مدیریت کنیم


منبع:

 
1395/7/15لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2398
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2398