زنگ‌تفریح تصادفی

 پيوندهاي المپياد كامپيوتر
 سايت‌هاي المپياد كامپيوتر
 
 اینترنت اشیاء: موج سوم
اینترنت اشیاء: موج سومزنگ تفريح كامپيوتر
بخش اول: وقتی تعداد آدم‌ها از ابزارهای آنلاین کمتر می‌شود!

 

 94Fifty به نظر یک بسکتبال معمولی‌ست. می‌توانید توپ باد کنید، دریبل بزنید، پاس بدهید، شوت بزنید، اسلم دانک یا پنالتی بزنید. ولی چیزی بیش از اینها با انگشتانتان انجام خواهید داد. در حین بازی میزان سختی و سرعت یک شخص در دریبل و پرتاب ثبت می‌شود. قوس یک شوت تخمین زده می‌شود. داده‌هایی را به گوشی همراه (هوشمند) می‌فرستد. سپس این گوشی از یک اپلیکشین برای آنالیز بازی استفاده می‌کند. آنگاه این اپلیکشین بهترین حالت رفتار با توپ یا بهینه کردن شوت‌های سه امتیازی را پیشنهاد می‌دهد.

 

 

 

 
آیا این توپ کمک می‌کند در شوت در حال حرکت لیبرون جیمز بعدی معرفی شود؟هنوز خیلی زود است که قضاوت کنیم. ولی بسیاری از متخصصین فکر می‌کنند این کمک نرم افزاری بخشی از تحول فناوری است. 94Fifty بسکتبال هوشمند است. نامش را از ابعاد زمین NBA گرفته: ۹۴ فوت (۲۸.۷ متر) در ۵۰ فوت (۱۵ متر). توپ دنیای اطرافش را می‌بینید. سپس می‌تواند با استفاده از این داده ها همه چیز را محاسبه کرده و اطلاعات مفیدی برای بهبود کار با توپ به بازیکن واقعی بدهد. این بخشی از اینترنت اشیاء است.
 
اینترنت اشیاء ایده معمولی از اشیاء است که می‌تواند به اجسام هوشمندی تبدیل شوند که قابل تخمین و اندرکنش با محیط اطراف باشند. یک یخچال هوشمند آنچه درونش هست را تشخیص می‌دهد. لامپ حبابی هوشمند وقتی استفاده از نور لازم نباشد خاموش می‌شود. توالت هوشمند خودش فلاش تانک هوشمند دارد و اشخاص آب کمتر یا بیشتر استفاده نمی‌کنند. این ابزار باید با کاربرها از طریق گوشی‌های هوشمند با کامپیوتر شخصی در تماس باشند.
 
مانند هر پیشرفتی در فناوری، اینترنت اشیاء هم هیجان هم چالش به دنبال دارد. بهداشت و سلامتی بهتر، ذخیره سازی انرژی بهتر و دنیای متصل بهم بهتری به ارمغان می‌آورد. یکی از بزرگترین چالش‌ها، امنیت داده‌های کاربرها از دست هکرهاست. (در بخش‌های بعدی به امنیت و خطراتی که داده ها را تهدید می‌کند می‌پردازیم). جسم با جسم، برای بهتر یا بدتر، دنیایی که در حال اتصال بهم است.
 
موج سوم
اینترنت اشیاء شب‌ها پیدایش نمی‌شد. جیسون هونگ می‌گوید:«فرایند طولانی بوده.» او دانشمند علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنگی مِلُن در پیتزبورگ است. دانشمندان این حوزه بری دهه ها تمرکزشان بر دنیای متصل بهم بوده. اولین جسم در اینترنت ماشین نوشابه درست کن در همین دانشگاه بود که به دهه هشتاد برمی‌گردد. این ماشین می‌توانست اطلاعات را در مورد مواد گازدار داخل نوشابه تخمین زده و بفرستد. از آن زمان، با پیشرفت فناوری، اشیاء بیشتری آنلاین شده‌اند. هونگ می‌گوید:«این اشیاء به آرامی هوشمند و متصل به اینترنت شدند.»
 
حالا خودروها، بیلبوردها، وسایل حیوانات، چراغ‌ها و ابزارهای فنی اینگونه شده‌اند. حتی گاوها! کشاورزان می‌توانند ابزارهایی را به حیواناتشان وصل کنند تا از میزان و چگونگی سلامتی‌شان با خبر باشند. اگر یک گاو تب کند یا زایمان داشته باشد، این ابزار بلافاصله به کشاورز هشدار می‌دهد. یکی از اولین کسانی که پیش بینی این دنیای بهم متصل را می‌کرد، دانشمند علوم کامپیوتر در ام آی تی بود. مارک وایزر(Mark Wieser)، در مقاله‌ای ۲۵ سال قبل، آینده‌ای را متصور می‌شود که دنیای کنونی ما آنگونه است. 
 

مداری که در شتاب سنج‌ها حرکت را اندازه گیری می‌کند.

Marius Kintel/Flickr

وی می‌نویسد:«مهمترین فناوری‌ها آن‌هایی هستند که ناپدید می‌شوند. خودشان را در بافت زندگی روزمره پنهان می‌کنند و از خود مسائل روزمره قابل تمییز نیستند.» به عبارت دیگر، قوی ترین فناوری‌ها چنان پایه‌ای می‌شوند که بخشی از زندگی ما شده و دیگر به چشم‌مان نخواهند آمد. او خود نوشتن را مثال می‌زند که چگونه به شیوه هوشمند همه گیر شده و دیگر به این تغییر بزرگ توجه نمی‌کنیم. نوشتن روی قوطی‌ها و بیلبوردها و وب سایت‌ها. محاسبه‌ هم چنین داستانی دارد. از صفحه نمایش تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بدون توجه به کامپیوتر درونشان استفاده می‌کنیم. 
 
وایزر هیچ دیدگاهی از اینترنت اشیاء نداد. از عنوان محاسبه در همه جا استفاده کرد. ولی این دو کلمه در اساس یک چیز هستند. او دنیایی را تصور کرد که هر چیزی به یک چیز در کامپیوتر تبدیل می‌شد. بدبختانه وایزر آنقدر نزیست که انفجار اشیاء متصل بهم را ببیند و به دلیل سرطان در سال ۱۹۹۹ درگذشت. هونگ فکر می‌کند که اینترنت اشیاء موج سوم محاسبه هستند. او در مقاله ی آوریل-ژوئن ۲۰۱۶ IEEE Pervasive Computing این ایده را مطرح می‌کند. این ژورنال تخصصی تمرکزش بر پژوهش اینترنت اشیاء است.
 
وی تصریح می‌کند که هر موج مردم و کامپیوترها بهم نزدیکتر کرد. اولین موج محاسبات اولیه را به ارمغان آورد. شرکت‌هایی شروع به استفاده از کامپیوترها در دهه پنجاه کردند و کامپیوترهای شخصی، از دهه هشتاد و نود پا به عرصه گذاشتند. در این سال‌ها، دانشمندان نشان دادند که چطور کامپیوترها برای کار و ذخیره اطلاعات قابل استفاده هستند. موج دوم، حدود اوایل قرم بیست و یک بود که بحث اصلی در مورد ارتباطات بود. مردم به طور گسترده‌ای شروع به استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند کردند. با استفاده از این دو فناوری، مردم حالا می‌توانند تقریباً همه جا آنلاین باشند. 
 
 
 
 
موج سوم، اینترنت اشیاء ست. ولی هنوز یک تحول دیگر لازم است. هونگ می‌گوید کامپیوترها دارند بخشی از اشیاء روزمره می‌شوند. بسیاری از پیشرفت‌های فناوری امکان ساخت ابزارهای هوشمند را فراهم آورده. مثلا، فناوری بی‌سیم فرستادن داده ها را از طریق شبکه بدون کابل فراهم کرده. کامپیوترها ارزان تر شده‌اند و کوچکتر و قدرتمندتر. «گوشی هوشمند در جیبتان قدرتمندتر از ابر کامپیوترهای ۲۰ سال پیش است.» فناوری برای تبدیل اشیاء معمولی به آنلاین مدتهاست دور و برمان بوده ولی در گذشته بسیار گران بود. حالا قیمت بسیار کمی دارد.
 
 
 
 
در سال ۲۰۰۸ جامعه به رکورد مهمی دست یافت. تعداد ابزارهای متصل به اینترنت از جمعیت زمین فراتر رفت. در آن زمان، ۶.۷ میلیارد نفر روی زمین بودند. بنا به پیش بینی گارتنر، یک شرکت فناوری، بیش از ۲۰ میلیارد ابزار در سال ۲۰۲۰ به آنلاین خواهند بود. بیشتر آن‌ها بخشی از اینترنت اشیاء خواهند شد. 


منبع:
 
1396/1/15لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 زنگ تفريح‌ها

 
 المپياد كامپيوتر

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  1061
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  1061