زنگ‌تفریح تصادفی

 پيوندهاي المپياد كامپيوتر
 سايت‌هاي المپياد كامپيوتر
 
 انقلابی به نام اپل!
انقلابی به نام اپل!زنگ تفريح كامپيوتر
يک دهه قبل اَپل واقعا گوشي ابداع نکرده بود. يک گوشي توليد کرده بود با تعدادي ويژگي که يک کامپيوتر دستي تکامل يافته بود و مي‌توانست تماس برقرار کند و در اينترنت جستجو کند.

 
وقتي آيفون در سال ۲۰۰۷ به بازار معرفي شد، هر آنچه استيو جابز قولش را داده بود در خود داشت. رابط کاربري و طراحي جذاب که نقطه کليدي فروشش بود. حالا مي‌دانيم که آيفون بازار گوشي همراه و اقتصاد اينترنتي و به شکل‌هاي مختلفي جامعه را دگرگون کرده. ولي از ديد فني، آيفون چندان هم خلاقانه نبود. ايده نرم افزار و رابط کاربري‌اش بر اساس آنچه در آيپاد استفاده مي‌شد طراحي شد که خود صنعت موسيقي ديجيتال را بازآفريني کرد. تماس لمسي روي گوشي‌ها و مدل‌هاي تبلت قبلي وجود داشت، از جمله اپل نيوتن. و حتي گوشي‌هاي پُرفروش نوکيا حافظه بيشتر، دوربين بهتر و اتصال سريع‌تري داشت.
 
 
اپل نیوتن در کنار اولین آیفون
 
آنچه از آيفون يک عامل دگرگوني ساخت، تغييراتي بزرگ در مفهوم کُل پروژه آيفون بود: طراحانش يک تلفن نساختند که صرفاً چند ويژگي اضافي داشته باشد، بلکه کامپيوتري  همراه بود که ميشد با آن تماس گرفت و اينترنت گردي کرد. به عنوان تحصيل‌کرده مديريت و طراحي و نورآوري، برايم بسيار سخت است که فناوري انقلابي بعدي را با توچه به آيفون پيش بيني کنم. در طول ده سال از زمان رونمايي آيفون، بسياري چيزها در زندگي مدرن، ارتباطات و فرهنگ تغيير کرده. بخشي از آن به دليل آيفون و ديگر گوشي‌هاي هوشمند مي‌تازند و فناوري فراساختار شخصي بوجود آورده‌اند که تقريباً امکان بينهايت گسترش را هم دارد. آيفون بازي را تغيير داد نه به دليل فناوري اوليه‌اش و رابط کاربري جذاب، بلکه به عنوان نتيجه‌اي از تخيل و شجاعت به وجود آورنده‌اش. 
 
 
 
 
ابداع اپليکشين‌هاي موبايل
 
در اين حين که آيفون شکل مي‌گرفت، طراحانش شکافي بين گوشي و کامپيوتر پيدا کردند. مهندسين و بازارياب‌ها همگي نگران ابزار جديدي بودند که بازار آيفون را خراب کند که براي پنج سال دوباره به بازگشته بود. نوکيا، بزرگترين بازيگر بازار گوشي‌هاي همراه در آن زمان، فناوري‌هاي مشابه و نمونه‌هاي اوليه در اختيار داشت و حتي از بازار موفق خودش به هراس افتاده بود، چراکه خطوط توليدش ساده‌تر و پلَت فُرم نرم افزاري قديمي نسبت به اپل داشت. 
 
با این حال اپل با کارگذاری سیستم عامل کامل توسط خودش روی آیفون و چند برنامه کوچک روی این سیستم عامل، جهش بزرگی انجام داد. بعضی از اپلیکشین‌ها به موبایل کاملا ارتباط داشتند، مانند برنامه هایی که تلفن دریافت می‌کردند یا زنگ می‌زدند، و نرم افزاری که مسیج‌های شماره تماس‌های مختلف را از هم جدا می‌کرد و همینطور مسیج صوتی که به روشی جدید اپل ابداع کرد. بقیه نرم افزارها چندان ارتباطی به کامپیوتر نداشتند، از این جمله اپلیکیشن ایمیل و جستجوگر وب. البته باید تکنیک پخش موسیقی را هم اضافه کنیم که گوشی با اکوسیستم موسیقی اپل همخوان می‌شد. 
 
 
 
در ابتدا، فقط مساله اپلیکشین‌ها بودند. ولی مهندسین خِبره کامپیوتر و هکرها می‌دانستند که یک کامپیوتر در ابعاد بسیار کوچک در اختیار دارند و شروع کردند به نوشتن برنامه هایشان و روی اپل اجرا کردند. ان زمان دیگر دوره غروب اپلیکشین‌های زمان خودش بود. ظرف یک سال، این اپ‌ها مورد پسند عموم قرار گرفت و پتانسیل‌شان بسیار چشمگیر بود به طوریکه نسخه دوم سیستم عامل آیفون آن را آسان‌تر کرد تا همه قانونی بتوانند اپ‌ها را روی گوشی‌هایشان نصب کنند. 
 
جابه‌جایی اولویت‌ها
دورنمای ساختن کامپیوتری مستقل از دیگران، سازندگان موبایل را هم برآن داشت به فکر سیستم عامل مستقل باشند. برای اپل و دیگر کمپانی‌های گوشی، نرم  افزار بسیار مهم‌تر از سخت افزار شد. آنچه اپ‌های یک گوشی می‌توانستند اجرا کنند، و سرعت‌شان بسیار بیش از خوب بودن دوربین یا گرفتن چند عکس اهمیت داشت:اینکه تاشو باشد، یا یکسر تخت، یا صفحه کلید بزرگ داشته باشد یا کوچک. کیبود آیفون روی صفحه نمایش بود و نرم افزارش تولید شده بود. در واقع عاملی ساخته شده بود که سخت افزار جای خودش را نرم افزار می‌داد.
 
 
 
 
 آن زمان که آیفون رونمایی شد، نوکیا  (در طول زمان) حدود ۲۰۰ مدل گوشی برای هر نیازی در اختیار مشتری قرار می‌داد که خودش منجر شد به میلیون‌ها مشتری این شرکت. ولی فقط یک مدل آیفون در ابتدا وجود داشت و ظرف یک دهه فقط ۱۴ مدل مختلف روانه بازار کرده بود. امروز هم فقط در رنگ تفاوت دارند و نه فقط در دو رنگ سفید و سیاه. این قدرت نرم افزار و کارکردش و سادگی‌ش است. اهمیت فوق العاده نرم افزار در گوشی‌های همراه به اکونومی این صنعت هم نفوذ کرد. حالا پول نه فقط در خرید و خدمات گوشی‌ها که در بازار و فروش و تبلیغ اپلیکشین‌ها هم جاری شده بود. دولوپرهای اپ باید عایدی خودشان را با کمپانی‌هایی که کنترل سیستم عامل‌ها در دستشان بود تقسیم می‌کردند که خود قدرت بزرگی در درآمدزایی بود: اپل حدود ۱۵ درصد بازار موبایل ولی ۸۰ درصد سود گوشی‌های هوشمند در جهان را در اختیار دارد.
 
فناوری انقلابی آینده هرچه باشد، و هر زمان که برسد، باید ارتباطی با گوشی‌های هوشمند و فراساختارگرایی داشته باشد. حتی امروز هم واقعیت مجازی (Virtual reality) فقط به نصب یک اپ و ارتباط با چند سخت افزار روی گوشی‌هایی نیاز دارد که همان نرم افزار را دارند. به سادگی، رابط‌های کاربری گوشی‌های همراه و دوربین‌هایشان خانه های هوشمند و هوش مصنوعی را مانیتور کرده و در کنترل خود دارد. حتی ابزارهایی که برای راه اندازی هر آنچه در اطرافمان هست، و حتی در لباسهایمان، بیشترشان به آیفون به عنوان نسل قبلی و تاثیرپذیری شان نیم نگاهی داشته باشند.
 

 منبع:
 
Scientific American (Kalle Lyytinen-استاد مدیریت طراحی دانشگاه کیس وسترن ریسرو)
1396/2/18لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 زنگ تفريح‌ها

 
 المپياد كامپيوتر

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  864
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  864