بازی، سرگرمی و چگونگی گذران اوقات فراغت، همانند پوشش، نوع و چگونگی غذاخوردن، نوع و میزان خرید کردن و سایر مواردی که در دروس قبل مورد بررسی قراردادید، نشان دهندۀ سبک زندگی است. بسیاری از مخاطبان رسانه ها برای پرکردناوقات فراغت و تفریح به سراغ رسانه ها می روند و خود را سرگرم می کنند. شاید شما نیز جزو اینگروه باشید. آمار و ارقام نشان م یدهد جذاب ترین رسانه ها برای همسالان شما تلویزیون، تلفنهمراه و باز یهای ویدئویی (رایانه ای، موبایلی و … ) است. آیا به بازی های ویدئویی به عنوان یکرسانه و انتقال دهندۀ پیام با همۀ ویژگی هایی که دربارۀ آن تا به حال یاد گرفته اید، نگاه کرده اید؟
بازیهای ویدیویی به بخش مهمی از زندگی بسیاری از دانشآموزان تبدیل شدهاند و نکات مثبت و منفی را ارائه میدهند که میتواند بر عملکرد تحصیلی، مهارتهای اجتماعی و رفاه کلی آنها تأثیر بگذارد.
اثرات مثبت
1. مزایای شناختی: بسیاری از بازی های ویدیویی نیاز به تفکر انتقادی، حل مسئله و برنامه ریزی استراتژیک دارند. بازی هایی که شامل پازل یا استراتژی هستند می توانند انعطاف پذیری شناختی را افزایش داده و توانایی بازیکنان را برای پردازش سریع اطلاعات بهبود بخشند.
2. انگیزه و مشارکت: بازی های آموزشی می توانند یادگیری را جذاب تر کنند. آنها می توانند دانش آموزان را تشویق کنند تا فعالانه در مطالعات خود شرکت کنند و از طریق تجربیات تعاملی به تقویت مفاهیم کمک کنند.
3. توسعه مهارت های اجتماعی: بازی های چند نفره می توانند کار تیمی، ارتباط و همکاری بین بازیکنان را تقویت کنند. درگیر شدن در بازی با همسالان می تواند تعاملات اجتماعی را تقویت کند و دوستی ایجاد کند.
4. تسکین استرس: انجام بازی های ویدیویی می تواند به عنوان نوعی فرار عمل کند، به دانش آموزان کمک می کند تا استرس را از بین ببرند و پس از یک روز طولانی مطالعه یا شرکت در کلاس ها، احساس آرامش کنند.
اثرات منفی
1. اعتیاد و مدیریت زمان: بازی های ویدیویی می توانند اعتیادآور باشند و منجر به زمان بازی بیش از حد شود که در انجام تکالیف، مطالعه و سایر مسئولیت های مهم اختلال ایجاد می کند. این می تواند بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی بگذارد.
2. نگرانی های سلامت جسمانی : بازی های طولانی مدت ممکن است منجر به سبک زندگی بی تحرک شود و به مشکلات سلامتی مانند چاقی، وضعیت نامناسب و فشار چشم کمک کند. برای دانش آموزان ضروری است که بین بازی و فعالیت بدنی تعادل برقرار کنند.
3. انزوای اجتماعی: در حالی که برخی از بازی ها تعامل اجتماعی را ترویج می کنند، برخی دیگر می توانند منجر به انزوا شوند. دانشآموزان ممکن است بازی را بر تعاملات رو در رو ترجیح دهند، که میتواند مانع رشد مهارتهای اجتماعی شود.
4. حواس پرتی : جذابیت بازی می تواند دانش آموزان را از مطالعه منحرف کند. لذت آنی از بازی ها ممکن است دامنه توجه و توانایی آنها را برای تمرکز روی کارهایی که نیاز به تمرکز طولانی مدت دارند کاهش دهد.
نتیجه گیری
به طور کلی، بازی های ویدیویی تأثیر پیچیده ای بر دانش آموزان دارد. در حالی که آنها می توانند مزایای آموزشی و اجتماعی مختلفی ارائه دهند، معایب بالقوه می تواند بر موفقیت تحصیلی و پیشرفت شخصی آنها تأثیر بگذارد. تشویق یک رویکرد متعادل - که در آن بازی بخشی از یک سبک زندگی کامل است که شامل تحصیلات، فعالیت بدنی و تعامل اجتماعی است - میتواند به حداکثر رساندن منافع و در عین حال به حداقل رساندن اثرات منفی کمک کند. نظر شما در مورد بازی های ویدیویی چیست؟ آیا متوجه اثرات خاصی بر روی خود یا دیگران شده اید؟