امروزه ما گریزی از رویارویی با رسانهها و پیامهای رسانهای نداریم. فناوریهای نوین ارتباطی وضعیتی را فراهم ساختهاند که افراد در کمترین زمان با کمترین هزینه، پیامهای تولیدی خود را به صورت جهانی انتشار میدهند؛ این امر ما را با پدیدهای به نام "سرریز اطلاعات" رو به رو ساخته است. سرریز اطلاعات وضعیتی است که در آن، در زمینۀ یک موضوع، بیش از اندازه اطّلاعات موجود است. این پدیده میتواند موجب اضطراب و سردرگمی افراد و ناتوانی در تصمیم گیری در انتخاب یا صرف نظر کردن از همه یا بخشی از اطّلاعات شود. از سوی دیگر رسانهها هم در رقابت با یکدیگر، در ارائۀ انبوهی از اطلاعات، سعی در استفادۀ حداکثری از فنون اقناع برای جذب ما دارند. در این حالت اگر مهارت انتخابگری را نیاموخته باشیم به آنچه جذاب تر و قانع کننده تر و نه لزوماً مورد نیاز و مفیدتر است، جذب، و گاه به استفاده از آن وابسته میشویم؛ این وابستگی گاهی چنان پیش میرود که به "اعتیاد رسانهای" منجر میشود.