در بعضی مواقع شرکتها ممکن است با توجه به شرایطی خاص اقدام به معاوضه داراییهای خود کنند. براساس استانداردهای حسابداری، معاوضه داراییهای ثابت مشهود بر مبنای ارزش منصفانه دارایی واگذارشده یا ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده، هرکدام که با وضوح بیشتری قابل تعیین است، ملاک قرار میگیرد. در شرایط معاوضه، حسابدار شرکت باید پس از جمع آوری مستندات مربوط به معاوضه، موارد زیر را انجام دهد:
- الف) محاسبه و ثبت هزینه استهلاک از ابتدای سال تا تاریخ معاوضه؛
- ب) بهنگام نمودن حساب استهلاک انباشته و ارزش دفتری دارایی تا تاریخ معاوضه؛
- پ) شناسایی سود (زیان) ناشی از معاوضه در صورت وجود؛
- ت) محاسبه ارزش دارایی تحصیل شده؛
- ث) ثبت معاوضه دارایی