با توجه به دستاوردهای علوم ارتباطات، آموزش یک نوع اطلاعرسانی است. با این نگرش کودکان و سایرآموزش گیرندگان تنها تحت تأثیر "کلام" معلم نیستند، بلکه عناصر متعددی در این انتقال پیام نقش دارند وچه بسا آموزشهای غیرکلامی و رفتارهای غیربیانی بیش از سایر عوامل در این انتقال پیام نقش داشته باشند. برهمین اساس "ادوارد تی هال" در نظیه مهم خود "زبان صامت" معتقد است: "فضا سخن میگوید و زمان حرف میزند".
بنابراین فضاهای آموزشی مثل معلم و کتاب حامل پیام هستند و با کودکان و فراگیران حرف میزنند. دیوارهای بلند و خاکستری، راهروهای تاریک، اتاقهای بدون پنجره و... فراگیر را به اسارت میگیرند و بالعکس فضاهای روشن و راهروهای پهن شادیآفرین هستند. از این رو فضا را معلم سوم بعد از والدین و مربیان میدانند.
نکاتی را که باید در طراحی فضاهای آموزشی مراکزپیش از دبستان رعایت کرد عبارتاند از:
- الف) شرایط استقرار یا محل مرکز آموزشی پیش از دبستان
- ب) ویژگیهای مکانی (معماری داخلی)
- ج) تقسیم بندی فضا و تجهیزات بر اساس فعالیتها.