درس کارگاه کارآفرینی و تولید، در ادامۀ درسهای کار و فناوری، برای دانشآموزانی که شاخۀ نظری را انتخاب کردهاند تألیف شده است. در این کتاب هدف اصلی، آموزش آن دسته از مهارتهایی است که فرد را آماده میسازد تا بهصورت تیمی یا انفرادی برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک اقدام کند. مسیری که در این کتاب در نظر گرفتهشده است 32 گام دارد که بهصورت اصولی دانش آموزان طی سال تحصیلی هر هفته در موقعیت یک گام مهارتی قرار میگیرند و بعد از آمادهسازی خویش و کسب شایستگی، گام بعدی را برمیدارند.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه دهم
نام کتاب: کارگاه کارآفرینی و تولید-پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
سازماندهی محتوا، فعالیت محور است و دانش آموزان در فرازوفرودهای محتواییِ مسیر یادگیری حرکت میکنند. این مسیر شامل فعالیتهای ساده تا پیچیده است. بسیاری از فعالیتها در محیط یادگیری مدرسهای و برخی از آنها در فضاهای بیرونی و بهصورت کار در منزل انجام خواهد شد. به هراندازه فضای یادگیری باز و چیدمان استقرار دانش آموزان با نوآوری همراه باشد و فضای یاددهی یادگیری انعطافپذیرتر گردد، سرعت تحقق اهداف توانمندسازی بیشتر خواهد بود.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- بخش 1: تیم سازی
- بخش 2: کار تیمی موفق
- بخش 3: تقویت کار تیمی
- بخش 4: حل مسئله
- بخش 5: هدفگذاری و تصمیمگیری
- بخش 6: خودشناسی
- بخش 7: طراحی مسیر شغلی (قسمت اول): کارگاه توسعه شخصی
- بخش 8: طراحی مسیر شغلی (قسمت دوم): شناسایی ارزشها و نیازها
- بخش 9: طراحی مسیر شغلی (قسمت سوم): شناسایی مهارتها، استعدادها، علایق و جمعبندی
- بخش 10: تفکر
- بخش 11: تفکر خلق (واگرا)
- بخش 12: توسعۀ خلقیت فردی
- بخش 13: توسعۀ خلقیت تیمی
- بخش 14: تشخیص فرصت، ایده پردازی و ارزیابی ایده
- بخش 15: ایدهیابی، ساختن ایده و الگوبرداری
- بخش 16: نوآوری و تریز
- بخش 17: سنجش کارآفرینی
- بخش 18: تعیین نوع کسب و کار
- بخش 19: مدل کسب و کار (قسمت یکم): مشتری شناسی
- بخش 20: مدل کسب و کار (قسمت دوم): طراحی ارزش پیشنهادی
- بخش 21: مدل کسب و کار (قسمت سوم): تعیین کانال توزیع
- بخش 22: مدل کسب و کار (قسمت چهارم): ارتباط با مشتریان
- بخش 23: مدل کسب و کار (قسمت پنجم): درآمدزایی
- بخش 24: مدل کسب و کار (قسمت ششم): منبعیابی
- بخش 25: مدل کسب و کار (قسمت هفتم): فعالیتهای کلیدی
- بخش 26: مدل کسب و کار (قسمت هشتم): شریکیابی
- بخش 27: مدل کسب و کار (قسمت نهم): برآورد هزینه
- بخش 28: طرح کسب و کار
- بخش 29: نگارش طرح (قسمت یکم): معرفی کسب و کار، تهیۀ برنامۀ سر و سامان دادن نیروی انسانی
- بخش 30: نگارش طرح (قسمت دوم): تهیۀ برنامۀ بازار و بازاریابی
- بخش 31: نگارش طرح (قسمت سوم): تهیۀ برنامۀ تولید (ساخت کالا یا ارائۀ خدمت)
- بخش 32: نگارش طرح (قسمت چهارم): تهیۀ برنامۀ مالی و زمانبندی