حوزهٔ تربیت و یادگیری کار و فناوری یکی از یازده حوزهٔ تربیت و یادگیری در برنامهٔ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است که در طول 12 سال، از پایهٔ اوّل ابتدایی تا پایان دورهٔ آموزش متوسطه به صورت تلفیقی یا درس مستقل آموزش داده میشود. بر اساس برنامهٔ درسی ملی ایران حوزهٔ تربیت و یادگیری کار و فناوری با هدف کسب شایستگی کارهای موردنیاز زندگی و دنیای کار طراحی و تدوین شده است.
دوره تحصیلی:
دوره اول آموزش متوسطه› پایه نهم
نام کتاب: کار و فناوری پایۀ نهم دورۀ اوّل متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
مانند سالهای قبل ضرورت دارد در فرایند اجرای پروژه به شایستگیهای غیر فنی و فنی دنیای کار مانند کاربرد ابزارها، نقشهخوانی، شناخت مواد، اخلاق حرفهای، مدیریت منابع، مدیریت کار و کیفیت، کارآفرینی، آموزش دیگران و موارد مشابه آن توجه شود و آنها را به عنوان یک پایه اساسی در فرایند آموزشی به کار گیرید.
در پایهٔ ششم، هفتم و هشتم دانش آموزان مهارتهای لازم را تا حدودی کسب کردهاند. در پایهٔ نهم مهارتهای آموختهشده تقویت و تکمیل میشوند. دانش آموزان با فراگیری این درس میتوانند برخی از کارهای روزمره را به درستی انجام دهند. همچنین با شناخت مشاغل مرتبط و توانمندیهای موردنیاز برای آن مشاغل و مقایسهٔ آن با توانمندی خود میتوانند برای آیندهٔ شغلی و تحصیلی تصمیم آگاهانه بگیرند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- پودمان: الگوریتم
- پودمان: ترسیم با رایانه
- پودمان: ساز و کارهای حرکتی
- پودمان: بازیهای رایانهای
- پودمان: برق
- پودمان: تأسیسات مکانیکی
- پودمان: عمران
- پودمان: خودرو
- پودمان: پایش رشد و تکامل کودک
- پودمان: صنایعدستی (برجستهکاری روی فلز مس)
- پودمان: هدایت تحصیلی – حرفهای