فعالیتهای عملی در پیشرفت علوم تجربی نقش مهمی را ایفا میکنند. فعالیتهای آزمایشگاهی درهای زیادی به روی پژوهشگران بهمنظور اکتشافات و اختراعات جدید گشوده است؛ بنابراین کارهای تجربی و آزمایشگاهی در آموزش علوم نقش اساسی را به عهده دارند. کار عملی در برنامۀ درسی علوم تجربی، دوره دوم متوسطه، افزون بر آشنا کردن دانش آموزان با ابزارها و شیوههای مورد استفاده در آزمایشگاه علوم، باعث تقویت و توسعۀ مهارت حل مسئله نیز میشود. فعالیتهای عملی، فراگیر را برای به دست آوردن مهارتهایی مانند طراحی و راهاندازی یک آزمایش، جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمایش و تفسیر دادهها برای رسیدن به جواب قابلقبول، یاری میکند.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه یازدهم
نام کتاب: آزمایشگاه علوم تجربی (2) پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
آزمایشگاه علوم مدرسه، جایی است که در آن مهارتهای عملی از طریق مجموعهای از آزمایشها آموزش داده میشود. انجام آزمایشها بهوسیلۀ خود دانشآموز نهتنها میتواند تجربهای هیجانانگیز باشد، بلکه باعث افزایش بازده یادگیری میشود و درک مفاهیم علمی را سادهتر و عمیقتر میکند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: کلیات
- فصل دوم: آزمایشهای مربی
- فصل سوم: آزمایشهای دستورالعملی
- فصل چهارم: آزمایشهای کاوشگری