آموزش زبانهای خارجی و به طور ویژه آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی آموزش و پرورش کشورمان در سالهای اخیر شاهد تحوّلی بنیادین و اساسی بوده است که ریشه در تحوّل کلّی نظام آموزش و پرورش، اجرای سند برنامۀ درسی ملّی و سند تحوّل بنیادین نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی دارد و در چارچوب رویکرد ارتباطی فعّال و خودباورانۀ مورد تصریح در برنامۀ ملّی محقّق شده است. در رویکرد ارتباطی فعّال و خودباورانه، زبانهای خارجی، از جمله زبان انگلیسی، به منظور ایجاد ارتباط با جهان به شیوهای فعّال و با تأکید بر ارزشها و داشتههای فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی فراگیران آموزش داده میشود.
تحوّل در آموزش زبان انگلیسی در قالب ارائۀ مجموعه کتابهای English for Schools و از سال تحصیلی 1391-1392 آغاز گشت. مجموعۀ مذکور دورهای شش جلدی شامل دو زیر مجموعهٔ سه جلدی با نامهای Prospect و Vision میباشد. مهمترین ویژگیهای رویکرد ارتباطی فعّال و خودباورانه و روح کلی حاکم بر مجموعه بستههای آموزشی Prospect و Vision متکی بر اصول کلی زیر است:
- توجّه همزمان به هر چهار مهارت زبانی
- استفاده از فعّالیتهای آموزشی متنوع در فرایند یادگیری زبان
- تأکید بر یادگیری زبان از طریق تجربیات زبانی
- استفاده از محتوای غنی، معنا دار و قابل فهم در تدوین محتوای آموزشی
- ارتقای روحیۀ فراگیری زبان در محیط مشارکتی و از طریق همکاری و همیاری در کلاس
- ارائۀ بازخوردهای اصلاحی مناسب به خطاهای فراگیران
- توجّه به جنبههای عاطفی و نقش آنها در فرایند آموزش زبان