در سند برنامۀ درسی ملی، در بخش ضرورت و کارکرد حوزۀ تربیت و یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی بر مطالعۀ محیط طبیعی و انسانی و ایجاد شایستگیها و توانمندیهای لازم برای مواجهۀ مسئولانه با مسائل و چالشهای محیطی، سیاسی و اجتماعی در سطوح محلی تا ملّی تأکید شده است. یکی از سه مفهوم کلیدی راهنمای حوزه نیز تعامل انسان و محیط است که قابلیت حصول از طریق درس جغرافیا را دارند.
کتاب جغرافیای دوازدهم شامل سه فصل و شش درس است. در فصل اول، موضوع سکونتگاههای روستایی و شهری به عنوان کانون تمرکز زندگی و فعالیتهای جوامع انسانی مطرح میشود. فصل دوم به موضوع شبکههای حملونقل و ارتباط بین کانونهای روستایی و شهری اختصاص دارد که عامل ادامه حیات و فعالیتهای اقتصادی است. سکونتگاههای انسانی و شبکههای حملونقل همواره در معرض تهدید انواع مخاطرات طبیعی هستند و لازم است در پیشگیری و مقابله با این مخاطرات، مدیریت شود. سپس در فصل سوم موضوع مخاطرات طبیعی و مدیریت آنها مطرح شده است. هر سه موضوع پیوند نزدیکی با زندگی واقعی دانشآموزان دارند و مفاهیم و مهارتهای کاربردی در زندگی را در اختیار آنها میگذارند.
مقیاس محتوای کتاب عمومی و جهان است؛ هرچند در دروس مختلف به نمونههایی در سطح ملّی (کشور ایران) اشاره شده است.