برنامهی درسی مطالعات اجتماعی با توجّه به رویکرد کلی برنامهی درسی ملی مبنی بر فطرت گرایی توحیدی و اهتمام به شکوفایی آن، سعی میکند زمینههای تربیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را فراهم آورد. از این رو، هدف غایی مطالعات اجتماعی تربیت افرادی مؤمن، مسئول، آگاه و توانمند در زندگی فردی و اجتماعی، پایبند به اخلاق و ارزشهای دینی و علاقهمند به ایران و هویت اسلامی ایرانی است.
نام کتاب: مطالعات اجتماعی ششم دبستان
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
مطالعات اجتماعی یک حوزهی مهم یادگیری است که از انسان و تعامل او با محیطهای گوناگون در زمانهای مختلف (حال، گذشته و آینده) و جنبههای گوناگون این تعامل (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی و …) بحث میکند. به همین دلیل این حوزه، مفاهیم رشتههای متعدّد و مختلفی چون تاریخ، جغرافیا، مدنی، اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق، مردمشناسی و نظایر آن را در برمیگیرد. در برنامهی درسی مطالعات اجتماعی کشور ما بهمنظور سازماندهی تلفیقی محتوا، پنج حوزهی موضوعی انتخاب شده است: فضا و مکان، زمان و تداوم و تغییر، فرهنگ و هویت، نظام اجتماعی، منابع و فعالیتهای اقتصادی
این کتاب درسی شامل ۱۲ فصل است که در هر فصل، دو یا چند حوزهی موضوعی که در بالا اشاره شد و مفاهیم کلیدی مربوط به آنها، با یکدیگر تلفیق میشود. این کتاب، همچنین شامل کاربرگههای فعالیت است که در پایان کتاب ضمیمه شده است. این کاربرگهها جزءِ کتاب درسی و دربرگیرندهی بخشی از محتوا است که باید هنگام تدریس، فعالیتهای آن توسّط دانشآموزان انجام شود. اغلب این کاربرگهها در کلاس تکمیل میشود.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: دوستان ما
- فصل دوم: تصمیمگیری
- فصل سوم: کشاورزی در ایران
- فصل چهارم: ایران و منابع انرژی
- فصل پنجم: پیشرفت علوم و فنون در دوره اسلامی
- فصل ششم: سفری به اصفهان
- فصل هفتم: اوقات فراغت
- فصل هشتم: پوشاک ما
- فصل نهم: دریاهای ایران
- فصل دهم: ایران و همسایگان
- فصل یازدهم: ایستادگی در برابر بیگانگان
- فصل دوازدهم: آزادی خرمشهر