هرچه درگذشته بیشتر تأمل کنیم، هم خود را بهتر میشناسیم و هم جامعهمان را؛ زیرا همه پدیدهها و رفتارهای فردی و اجتماعی، ریشه درگذشته دارد. با شناخت بیشتر این ریشهها، میتوانیم ارزیابی درستتری از خود داشته باشیم، از کردههایمان خواه فردی، خواه اجتماعی درس بگیریم. میتوانیم راهحلهای مناسب برای مشکلات و مسائل اجتماعی ارائه کنیم، نیازهای واقعیمان را تشخیص دهیم و در راه سعادت و کامیابی گام برداریم.
دوره تحصیلی
دوره دوم آموزش متوسطه› فنی و حرفهای› دروس مشترک فنی و حرفهای› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› کاردانش› دروس مشترک› پایه یازدهم
نام کتاب: تاریخ معاصر ایران - پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
سرفصلهای مطرحشده در این درس به شرح زیر میباشد:
- درس اول: حکومت قاجار از آقا محمدخان تا محمدشاه
- درس دوم: دوران ناصرالدینشاه
- درس سوم: زمینههای نهضت مشروطه
- درس چهارم: آغاز حرکت مردم علیه استبداد و پیروزی نهضت مشروطه
- درس پنجم: مشروطه در دوره محمدعلی شاه
- درس ششم: دوره دوم مشروطه (1288 1293 ش)
- درس هفتم: کودتای 1299
- درس هشتم: رضاخان؛ تثبیت قدرت
- درس نهم: ویژگیهای حکومت رضاشاه
- درس دهم: سقوط رضاشاه
- درس یازدهم: اشغال ایران توسّط متّفقین و آثار آن
- درس دوازدهم: نهضت ملّی شدن صنعت نفت
- درس سیزدهم: زمینههای کودتای 28 مرداد
- درس چهاردهم: کودتای بیست و هشتم مرداد
- درس پانزدهم: ربع قرن سیطره آمریکا بر ایران
- درس شانزدهم: زمینهها و هدفهای اصلاحات آمریکایی در ایران
- درس هفدهم: پیدایش نهضت روحانیت و اوجگیری بیداری اسلامی
- درس هجدهم: قیام 15 خرداد
- درس نوزدهم: تحولات ایران پس از تبعید امام خمینی
- درس بیستم: ایران در مسیر انقلاب اسلامی
- درس بیست و یکم: پیروزی انقلاب اسلامی
- درس بیست و دوم: دولت موقت مهندس مهدی بازرگان
- درس بیست و سوم: اولین دوره ریاست جمهوری
- درس بیست و چهارم: جنگ تحمیلی رژیم بعثی حاکم بر عراق علیه ایران
- درس بیست و پنجم: آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی
- درس بیست و ششم: بیداری اسلامی در جهان اسلام