جامعهای که جهان را به زندگی دنیا محدود میکند و دل به آن میسپارد، ارزشها، هنجارها و نمادهای خود را متناسب با همان شکل میدهد؛ امّا جامعهای که هستی را فراتر از زندگی دنیا میبیند، ارزشها، هنجارها و نمادهای خود را متناسب با این عقیده سازمان میدهد.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه دهم
نام کتاب: جامعهشناسی (1) پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب حاضر در دو فصل و 14 درس تنظیم شده است. فصل اول روایت زندگی اجتماعی انسانهاست. در این فصل میخوانید که انسانها بر اساس آگاهی و اراده عمل میکنند و در ارتباط با هم جهان اجتماعی را پدید میآورند. فصل دوم روایت هویت یا «کیستی؟» انسانها است. در این فصل ابتدا از ابعاد فردی و اجتماعی هویت سخن میگوییم که ما را به بررسی رابطه فرد و جهان اجتماعی میکشاند. هویت اجتماعی افراد، حاصل عضویت آنها در جهان اجتماعی و هویت جهان اجتماعی حاصل فرهنگ آن است. هویت اجتماعی افراد و هویت فرهنگی جهان اجتماعی به یکدیگر وابستهاند. از این رو تداوم و تحول هویت جهان اجتماعی مطرح میشود و هویت ایرانی در گذر زمان بررسی میگردد.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- درس اول: کنشهای ما
- درس دوم: پدیدههای اجتماعی
- درس سوم: جهان اجتماعی
- درس چهارم: تشریح جهان اجتماعی
- درس پنجم: جهانهای اجتماعی
- درس ششم: پیامدهای جهان اجتماعی
- درس هفتم: ارزیابی جهانهای اجتماعی
- درس هشتم: هویت فردی و اجتماعی
- درس نهم: باز تولید هویت اجتماعی
- درس دهم: تغییرات هویت اجتماعی
- درس یازدهم: تحولات هویتی جهان اجتماعی
- درس دوازدهم: تحولات هویتی جهان اجتماعی
- درس سیزدهم: هویت ایرانی (1)
- درس چهاردهم: هویت ایرانی (2)