دانش روانشناسی به واسطه یافتههای جدید، رشد چشمگیری داشته است. به خصوص در بعد شناختی در مقایسه با دیگر ابعاد، این تحول قابل توجه بوده است. یكی از مهمترین دلایل تألیف كتاب جدید روانشناسی، به روز كردن محتوا و بهرهگیری از دستاوردهای جدید در این حوزه و متناسبسازی آن با نیازهای مخاطبان است.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه یازدهم
نام کتاب: روانشناسی - پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
در تألیف كتاب حاضر چند راهبرد اساسی مورد تأكید است. نخست اینكه هدف از نگاشت جدید، تدوین یك كتاب روانشناسی عمومی نیست. لذا بسیاری از مباحث آنکه در یك كتاب روانشناسی دانشگاهی موجود است در كتاب حاضر دیده نمیشود. مباحثی كه برای دانش آموزان مناسب است انتخاب گردیده است.
هدف دیگر از تألیف كتاب حاضر ترسیم یك كتاب مثبت، كاربردی و سازنده است بنابراین از طرح بعضی مباحث مانند بیماریها و اختلالات روانی كه بخش كوچكی از دانش روانشناسی را تشكیل میدهد پرهیز شده است.
نكته مهم دیگر این بوده كه یادگیری مباحث این كتاب یادگیری دیگر دروس را سهل و آسان نماید و دانشآموز بتواند یافتههای خود در این كتاب از قبیل راههای بهبود حافظه، حل مسئله، تصمیمگیری درست و ایجاد انگیزههای درونی به جای انگیزههای بیرونی را به كار گرفته و كمك شایانی به یادگیری خود بنماید.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- درس اول: روانشناسی: تعریف و روش مورد مطالعه
- درس دوم: روانشناسی رشد
- درس سوم: احساس، توجه، ادراک
- درس چهارم: حافظه و علل فراموشی
- درس پنجم: تفکر (1) حل مسئله
- درس ششم: تفکر (2) تصمیمگیری
- درس هفتم: انگیزه و نگرش
- درس هشتم: روانشناسی سلامت