آثار معتبر ادبی و متون مذهبی و میراث فرهنگی از طریق نوشتار در دسترسجامعه قرارمی گیرد. هر کتاب، در حقیقت، تجربهای از نوشتن را به همراه دارد. خواندندقیق کتابهای مناسب، میتواند سرمشق درس اندیشی و آسا ننویسی باشد. کتابخوانی، یکیاز شیوههای مناسب برای رشد اندیشه و افزودن بر تواناییهای ذهن و زبان است. نویسندهنیز با خواندن، اندیشیدن و نوشتن، به آفرینش نوباوه فکری خود دست مییابد؛ بهبیاندیگرنوشتن، فرزندِ خواندن است. هرچه بیشتر بخوانیم، تواناییهای ذهن ما بیشتر نیرو میگیردو کار نوشتن برای ما آسانتر میشود.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه›متوسطه نظری›ریاضی فیزیک›پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه›متوسطه نظری›علوم انسانی›پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه›متوسطه نظری›علوم تجربی›پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه›متوسطه نظری›علوم و معارف اسلامی›پایه یازدهم
نام کتاب: نگارش (2) پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطهنظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب حاضر شامل شش درس است و منطقِ رابطه طولی درسها به این شکل استکه در درس اول اجزای نوشته مانند هر پدیده دیگر توصیف و تبیین میشود. اجزای نوشتهشامل ساختار و محتواست و در این درس بحث ساختار ارائهشده است که درواقع مروری بر مطالبدورۀ متوسطه است. طبیعی است که تولید محتوا بسیار مهم است؛ بنابراین آموزش آن از درسدوم آغاز میشود و تا درس آخر ادامه میابد. برای آموزش تولید محتوا، ابتدا در درس دومفضای نوشته به لحاظ زمان و مکان شکل میگیرد و گسترش مییابد؛ آنگاه در درس سوم، شخصیتهادر این فضا قرارمی گیرند و توصیف میشوند و در درس چهارم توجه به عنصر گفتوگو بینشخصیتها و چگونگی آن ارائه میشود و بهاینترتیب محتوا بهتدریج تکمیل میشود و گسترشمییابد. در درس پنجم با ارائه قالب سفرنامه از هر سه عنصر فضای نوشته، شخصیت و گفتوگواستفاده میشود و بهاینترتیب دانشآموزان بهصورت کاربردی با آنها مواجه میشوند.