هدایت اسلامی، هدایتی برای رشد و تعالی همه ابعاد وجودی و گرایشهای فطری است و در شخصیت یکپارچه آدمی تحقق مییابد. تنوع موضوعات دینی که شامل موضوعات اعتقادی، اخلاقی، عرفانی، رفتار و آداب، سلوک عبادی و برنامههای اجتماعی است، از یک طرف و ساحتهای وجودی انسان از طرف دیگر، تنوعی در روشها ایجاد میکند که در آموزشهای دیگر کمتر میتوان سراغ آن را گرفت. نگاهی مختصر به قرآن کریم، این تنوع در شیوه را به ما نشان میدهد. به کارگیری صحیح یک روش وقتی ممکن است که درک و توازنی درست میان موضوع و ساحتی از وجود انسان که بیشتر با آن موضوع درگیر است، پدید آید. به همین جهت، انتخاب روش مناسب نیازمند شناخت دقیق موضوع و مخاطب است؛ اما از آنجا انسان است و رشد او جز از طریق تلاش و کوشش خود او میسر نیست، «رشد» که هدف تعلیم و تربیت رویکرد جهت دهنده به همه روشها، رویکرد فعال است. در این رویکرد، مخاطب، با مجموعه تواناییها، استعدادها و گرایشها، مهارتها و ویژگیهای شخصی خود حضور دارد و از همه آنها در جهت کمال خود بهره میبرد.
در ادامه خواهید دید
- فیلم ابزار تدریس- استفاده از کارت: یکی از شگردهای تدریس استفاده از روش کارتخوانی است؛ با این روش، تمرکز دانش آموزان در قالب بازی با کلمات روی کارتهایی که در کلاس استفاده میکنید، جلب میشود. تهیه و تولید این کارتها بسیار ساده است و میتواند توسط خودتان در راستای هدف هر درس انجام شود.
- فیلم ابزار تدریس- قصهگویی: قصهگویی با داستانخوانی در کلاس متفاوت است. قصهگویی شگردی در تدریس است که میتواند توجه فعال دانش آموزان نسبت به داستانهای کتاب درسی را جلب نماید. دانش آموزان در این روش، مشتاق شنیدن داستانهایی هستند که بارها شنیدهاند.
- فیلم کلیاتی از ارزشیابی توصیفی: در این فیلم، با مفهوم «ارزشیابی توصیفی» و کیفیت آن در نظام آموزشی آشنا خواهید شد. مشاهده این فیلم کوتاه، نگاه شما به مسئله «ارزشیابی» را تغییر خواهد داد.