هدایت اسلامی، هدایتی برای رشد و تعالی همه ابعاد وجودی و گرایشهای فطری است و در شخصیت یکپارچه آدمی تحقق مییابد. تنوع موضوعات دینی که شامل موضوعات اعتقادی، اخلاقی، عرفانی، رفتار و آداب، سلوک عبادی و برنامههای اجتماعی است، از یک طرف و ساحتهای وجودی انسان از طرف دیگر، تنوعی در روشها ایجاد میکند که در آموزشهای دیگر کمتر میتوان سراغ آن را گرفت. نگاهی مختصر به قرآن کریم، این تنوع در شیوه را به ما نشان میدهد. بهکارگیری صحیح یک روش وقتی ممکن است که درک و توازنی درست میان موضوع و ساحتی از وجود انسان که بیشتر با آن موضوع درگیر است، پدید آید. به همین جهت، انتخاب روش مناسب نیازمند شناخت دقیق موضوع و مخاطب است؛ اما از آنجا که هدف تعلیم و تربیت "رشد" انسان است و رشد او جز از طریق تلاش و کوشش خود او میسر نیست، رویکرد جهتدهنده به همه روشها، رویکرد فعال است. در این رویکرد، مخاطب، با مجموعه تواناییها، استعدادها و گرایشها، مهارتها و ویژگیهای شخصی خود حضور دارد و از همه آنها در جهت کمال خود بهره میبرد.
انتخاب این رویکرد تعلیمی و تربیتی با رویکرد انتخابشده در درس یعنی رویکرد فطرت گرا، هماهنگ و متناسب است. البته انتخاب رویکرد فعال به معنی فروکاهی نقش معلم و تبدیل وی از هدایتگر و راهنما به ابزاری در کنار سایر ابزارها نیست زیرا در هدایت و تربیت، نقش الگویی معلم و تأثیرات انسانی و عاطفی وی بر یادگیرنده به مراتب عمیقتر از درسهای دیگر است؛ بنابراین، فعال شدن دانشآموز به معنی کم شدن نقش معلم نیست بلکه این روش رسالت و مسئولیت وی را بیشتر میکند و نقش هدایتگری او را جدیتر میسازد.
با عنایت به مراتب فوق و با بهرهمندی از تجربیات مراکز آموزشی، روشهایی برای این درس پیشنهاد میشود. این پیشنهادها معلم را برای به کارگیری این روشها در موضوعات مختلف محدود نمیکند، بلکه آموزگار میتواند با استفاده از تجربههای خود روشهایی را ابداع کند و از آنها در کلاس بهره ببرد و یا در موضوعات مختلف، روشها در تلفیق با یکدیگر به کار گرفته شوند.
در ادامه خواهد دید:
- کلیاتی از ارزشیابی توصیفی: در این فیلم، با مفهوم «ارزشیابی توصیفی» و کیفیت آن در نظام آموزشی آشنا خواهید شد. مشاهده این فیلم کوتاه، نگاه شما به مسئله «ارزشیابی» را تغییر خواهد داد.
- ابزار تدریس- قصهگویی: قصهگویی با داستان خوانی در کلاس متفاوت است. قصهگویی شگردی در تدریس است که میتواند توجه فعال دانشآموزان نسبت به داستانهای کتاب درسی را جلب نماید. دانشآموزان در این روش، مشتاق شنیدن داستانهایی هستند که بارها شنیدهاند...
- ابزار تدریس- استفاده از کارت: یکی از شگردهای تدریس استفاده از روش کارتخوانی است؛ با این روش، تمرکز دانشآموزان در قالب بازی با کلمات روی کارتهایی که در کلاس استفاده میکنید، جلب میشود. تهیه و تولید این کارتها بسیار ساده است و میتواند توسط خودتان در راستای هدف هر درس انجام شود.