این ویدئو با هدف آشنایی معلمان و طراحان آموزشی با اصول و مفاهیم پایه سنجش و کاربردهای عملی آن در فرایند یاددهی–یادگیری تهیه شده است.
در بخش نخست، دکتر سراج با زبانی روشن و کاربردی به تبیین مفاهیم کلیدی سنجش، تفاوت ارزشیابی تکوینی و تراکمی، و نقش بازخورد در یادگیری مؤثر میپردازد.
در بخش دوم، مفهوم سنجش تکوینی آمیخته و راهبردهای اجرای آن معرفی میشود؛ از جمله استفاده از مشاهده، گفتوگو، خودسنجی و هم سال سنجی برای ارتقای مشارکت یادگیرندگان.
این ویدئو به معلمان کمک میکند تا ارزشیابی را نه صرفاً به عنوان ابزار قضاوت، بلکه به عنوان فرایندی برای رشد و بهبود یادگیری درک و بهکار گیرند.