آموزش ترکیبی را میتوان پیوستاری درنظر گرفت که دامنه وسیعی از تعاملات میان آموزش حضوری و روشهای کاملا برخط را پوشش میدهد. براساس این تعریف، عناصر روشهای حضوری و برخط با توجه به تصمیمات آموزشی به میزان کم یا زیاد، با هم ترکیب میشوند. شایان توجه است که آموزش ترکیبی با برخی دیگر از الگوها و پارادایمها مانند آموزش هیبریدی و آموزش معکوس مرزهای مشترک قابل توجهی دارند اما این راهنمای عمل به دنبال ارائه راهکارهایی در چارچوب آموزش ترکیبی به معنای عام آن هست.
هدف از ارائه این راهنما، فراهم نمودن هر چه بیشتر زمینههای تحقق عملی آموزش ترکیبی ناظر بر شرایط و ظرفیتهای بومی میهن اسلامیمان است. قدم زدن در این مسیر چالشها، استلزامات و دغدغههای خاص خود از جمله بازاندیشی و به روزآوری رویهها و آییننامههای آموزشی، توجه به برخی جنبههای حقوقی و اخلاقی مانند حفظ حریم خصوصی، حقوق کاربران و شیوه استفاده از ابزارهای دیجیتال در مدارس و توجه به موضوع حیاتی و مهم عدالت اجتماعی را به همراه دارد. ناظر به این شرایط و مسائل، نقش همه ارکان نظام آموزشی در سطوح صف و ستاد در جای خود اهمیت مییابد. این نقشآفرینی در حوزه سیاستگذاری، تأمین زیرساختهای مورد نیاز،نظارت و پایش فرایندها، دریافت بازخورد و معرفی و توجیه طرح در سطح جامعه و تعامل با رسانهها و همه ذینفعان ضرورت دارد. به منظور تحقق این اهداف، راهنمای عمل آموزش ترکیبی در پنج بخش به شرح زیر ارائه میشود:
- آموزش ترکیبی، انواع الگوهای آن و چشمانداز فعلی و آتی آموزش ترکیبی در فضای تعلیم و تربیت کشور
- شایستگیهای دیجیتال لازم به منظور تحقق آموزش ترکیبی
- نمونههایی از طراحی آموزشی در فضای آموزش ترکیبی
- ارزشیابی در فضای دیجیتال
- رهنمودهای خودمراقبتی لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی دانشآموزان
به منظور مطالعه راهنمای عمل آموزش ترکیبی در دوره دوم متوسطه pdf زیر را دانلود نمایید.