متأسفانه یکی از اتفاقاتی که در کلاسهای درس در دوره ابتدایی رخ میدهد، فارغ از اینکه آن کلاس چندپایه است یا یک پایه، این است که بعضی از معلمان به محتوای کتابهای درسی بیش از حد اتکا میکنند و تمامی همت خود را بر این میگذارند که محتوا از قبیل عنوان، متن، فعالیت،آزمایش و یا هر مطلب دیگری را که با خود همراه دارند را به دانشآموزان منتقل کنند و گاهی حتی از اهدافی که محتوا برای تحقق آنها تهیه شده و در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گرفته، اطلاع کافی ندارند و بهخاطر همین موضوع طراحی آموزشی و برنامهریزی درسی در سطح کلاس به خوبی انجام نمیشود.
بعضاً معلمان تنها خود را موظف میدانند که متن کتاب درسی را برای دانشآموزان توضیح دهند، در حالیکه اگر معلمان در کلاسها (به ویژه کلاسهای چندپایه) به اهداف برنامههای درسی مسلط باشند، به سهولت میتوانند از این امکان برای مدیریت محتوا استفاده نمایند.