ارزشیابی توصیفی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ مهمترین مسئله در شناخت دانشآموزان این است که بدانیم دانشآموز در چه پلهای ایستاده است و به عبارتی مهمترین نقش ارزشیابی، حمایت از فرآیند یادگیری است.
معلم به جای اینکه دغذغه پیامدهای یادگیری را داشته باشد، بهتر است از فرآیندهای یاددهی و یادگیری مراقبت نماید.
مهمترین مشخصه ارزشیابی توصیفی تلفیق ارزشیابی با فرآیند یادگیری است. ارزشیابی توصیفی از معلم میخواهد که دانشآموزان را از زمان شروع تدریس، زیر نظر گرفته و مسیر یادگیریشان را تعقیب نموده و اطلاعات وضعیت یادگیری در هر مرحله را جمعآوری نماید. از شیوههایی که برای این منظور به معلمان پیشنهاد میشود، مشاهدهی رفتارهای دانشآموز است.
در ادامه، نکات ارزشمند ارزشیابی توصیفی را که از نگاه کارشناسان به آن پرداخته شده است، مشاهده نمایید.