بنا بر آمار قوه قضائیه از 5 عنوان اتهام نخست کشور، 4 عنوان آن (ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب) مستقیما به شقوق مختلف خشونت ارتباط دارد، در این صورت اگر مفاهیم پایه اجتماعی تابآوری، صبر و ... از طریق شعر، قصه، بازی، نمایش خلاق و... در فکر و ذهن کودکان نهادینه گردد؛ میتوان شاهد کم شدن تعداد پروندههای قضایی در این حیطه بود. همچنین در عصر حاضر فروپاشی فرهنگی و هویتی، به علت آسیبهای ناشی از مشکلات فرهنگی - اجتماعی و عدم کارآمدی در تربیت و هدایت صحیح سرمایههای انسانی است. موفقیت در مهار بحرانهای احتمالی اجتماعی و تربیت نسل کارآمد از عمده مسائل استراتژیک حکومت و حاکمیت به شمار میرود.
توجه ویژه به تمامی دورههای رشد و شکلگیری شخصیت انسان، پایش رشد وی و حصول اطمینان از انتقال مفاهیم و مهارتهای پایه اجتماعی؛ برای ایفای نقش مسئولانه و مثبت در اجتماع؛ محصول این قبیل مراقبتهای مسئولانه میباشد که نتیجه آن تربیت شهروندی بهنجار و انسان آرمانی به عنوان محور توسعه پایدار است. موضوعی که مثابه واکسیناسیون اجتماعی تلقی میشود و از طریق آموزش مهارتهای اجتماعی پایه به کودکان، زمینه رشد شهروندان خودکنترل، مثبت و اجتماعی را فراهم میسازد .
همچنین پژوهشهای بسیاری اثبات کردهاند که ریشه اغلب مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری انسان عصر حاضر در ضعف یادگیری مهارتهای پایه و بنیادین متناسب با اوضاع و احوال جامعه خویش است و مهمترین دوران یادگیری غیر مستقیم این مفاهیم، سنین 2 الی 7سالگی بخصوص طلاییترین دوران رشد، یعنی بین 3 الی 5 سالگی است. دورانی که طی آن 90 درصد رشد مغز انسان صورت میپذیرد و اهمیت آن برای برنامهریزان حوزه تربیتی به حدی است که از آن تحت عنوان بهترین شروع زندگی یاد میشود.
توجه به این موضوع ذیل حوزه رشد و تکامل یکپارچه دنبال میشود. در این دوران تمامی ابعاد سلامت (جسمی - روانی - اجتماعی و معنوی) به صورت جامع مدنظر قرار میگیرد و تمرکز اصلی آن آموزش از مسیر بازی است.
جهت اطلاعات بیشتر فایل pdf زیر را دانلود نمایید.