نظام آموزشی کشور کلاسهای چندپایه را انتخاب نکرده است، بلکه به دلیل شرایطی که وجود داشته، مجبور شده است که دانشآموزانی را از پایههای مخلتف بطور همزمان تحت نظر یک معلم آموزش دهد و این اتفاق برای معلمان چالشهایی متنوع را ایجاد مینماید.
یکی از این چالشها تعدد دانشآموزان در پایههای مختلف است. گاهی معلمان مجبور هستند دانشآموزان را در شش پایه بطور همزمان آموزش بدهند و طبیعی است که این تعدد پایهها کار معلمان را دشوار و برنامهریزی را برای آنها با چالشهای عدیدهای مواجه مینماید.
یکی دیگر از مشکلاتی که معلمان کلاسهای چندپایه با آنها مواجه هستند تنوع پایههاست. بهعنوان مثال معلم مجبور میباشد دانشآموز کلاس اول را که به مراقبت ویژهای احتیاج دارد، در کنار دانشآموز کلاس چهارم آموزش بدهد که قطعاً روحیات این دو پایه با یکدیگر فرق داشته و نحوه برخورد با هر یک از آنها نیز متفاوت میباشد و به دلیل اینکه تفاوت زیادی هست بین اهداف پایه اول و پایه چهارم، معلمان دچار چالشهای خاصی میشوند.
برای آشنایی بیشتر با این چالشها فیلمهای ادامه مطلب را مشاهده نمایید.