هر کدام از عواملی را که در کلاسهای چندپایه بهعنوان چالش پیشرو داریم، چگونه میتوانیم به یک فرصت آموزشی تبدیل کنیم؟
هم تجارب معلمان این مطلب را تصدیق مینماید و هم متون پژوهشها این را گواهی میدهد که دانشآموزان از همسالان خود، مطالب را بهتر میآموزند و همچنین تجارب از طریق همسالان به یکدیگر بهتر منتقل میشود و کلاس چندپایه به راحتی این امکان را در اختیار معلمان قرار میدهد.
بهعنوان مثال دانشآموزانی که مسیری را قبلاً طی کردهاند و مراحل پایههای قبل را با موفقیت گذراندهاند و حال میتوانند در کلاس درس یار معلم بوده و در انتقال برخی از یافتههایش به دانشآموزان کوچکتر نقش مؤثری ایفا نماید و یا در گروههای کوچکتر به دانشآموزان پایههای پایینتر در یادگیری بسیاری از مطالب کمک نموده و به آنها دید مناسب در یادگیری را بدهد.