در کتاب ریاضی اول دبستان تلاش شده است با روشهای آموزشی جدید دانشآموزان به فکر کردن ترغیب شوند و در یادگیری، نقش فعال ایفا کنند. در عین حال مهارتهایی را بیاموزند که توانایی آنها را در حل مسئله تقویت میکند.
در کتاب ریاضی اول دبستان چند نگاه متفاوت وجود دارد. از طرفی ریاضیات یک هنر است که باید از لحاظ زیباییشناسی و حقیقتنمایی ارزشهای نهفته خود را آشکار سازد. همچنین ریاضیات مقدمهای است برای آموزش مجردات که الهیات را به یاد ما میآورد و به معارف بالا شباهت دارد. آموزش ریاضیات نهتنها اهرمی مؤثر برای رشد تفکر است بلکه وسیلهای برای تعالی انسان از طریق ساختارهای شناختی و معرفتی اوست که البته بدون تکیهبر معارف الهی و علوم توحیدی میسر نخواهد شد.
اهداف
- آموزش شمارش اشیاء پیرامون دانشآموزان با تمرینات جذاب و متنوع
- آشنایی دانشآموزان با نمایشهای مختلف یک عدد، بیان تعداد اشیای هر دسته بدون شمارش آنها
- درک مفهوم اضافه کردن دو شی و ایجاد توانایی پیدا کردن الگوهای شطرنجی
- بالا بردن توانایی دانشآموزان در نوشتن صحیح نماد عدد سه و چهار و تشخیص مصادیق آنها در محیط پیرامون
- کشف قانون الگو و رسم الگوی تکرارشونده، اندازهگیری طول با استفاده از اشیاء مختلف و شمارش تعداد اشیاء واحد
- آشنایی دانشآموزان با مفهوم جمع و تفریق و نمایش آنها با استفاده از ابزار مختلف
- تشخیص الگوی شطرنجی و ادامه دادن آن
- درک قانون تقارن و کشیدن قرینه اشکال هندسی و همچنین در ک خصوصیات و تفاوت اشکال هندسی