کتاب ریاضی پایهٔ نهم بر مبنای برنامهٔ درسی ملی و در ادامهٔ تغییر کتابهای درسی پایههای هفتم و هشتم دورهٔ اوّل متوسطه تألیف شده است. در رویکرد جدید ضمن حفظ این هدف، تأکید اصلی بر پرورش قوهٔ تفکر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است. اگرچه رسیدن به چنین هدفی با موانع، مشکلات و دشواریهای فراوانی روبهروست و تحقق کامل آن به سرعت امکانپذیر نیست؛ ولی مدنظر قرار دادن چنین هدفی میتواند جهت اصلی حرکت جامعهٔ آموزش ریاضی را تعیین کند. اصلیترین و مؤثرترین نقش در این جهت به عهدهٔ معلّم است.
دوره تحصیلی:
دوره اول آموزش متوسطه› پایه نهم
نام کتاب: ریاضی پایه نهم دوره اول متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ساختار کتاب از سه بخش فعالیت، کار در کلاس و تمرین تشکیل شده است. آنچه در انجام یک فعالیت بهطور عمده مدنظر بوده است، آشنایی دانش آموزان با مفهوم درسی و سهیم بودن در ساختن دانش مورد نظر است. فعالیتها شامل مراحلی مانند درک کردن، کشف کردن، حل مسئله، استدلال کردن، بررسی کردن، حدس و آزمایش، توضیح یک راهحل، مرتب کردن، قضاوت دربارهٔ یک راهحل و مقایسهٔ راهحلهای مختلف است. هدایت فعالیتها توسط معلّم انجام میپذیرد و هر جا که لازم باشد، راهنمایی توسط معلّم ارائه خواهد شد. در بسیاری موارد انجام فعالیت ساده و آسان نیست و صدالبته اجرای مناسب دارای ارزش زیادی خواهد بود. این فعالیتها در حدّ متوسط طراحی شدهاند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: مجموعهها
- فصل دوم: عددهای حقیقی
- فصل سوم: استدلال و اثبات در هندسه
- فصل چهارم: توان و ریشه
- فصل پنجم: عبارتهای جبری
- فصل ششم: خط و معادلههای خطی
- فصل هفتم: عبارتهای گویا
- فصل هشتم: حجم و مساحت